چرا مراجع ما موسيقي پاپ و را حرام مي دان

هر پويش‌گري و يا افرادي كه به گوگل کوتاهانه «مراجع موسيقي پاپ حرام» را جستجو مي‌كنند، احتمالاً آهنگسازان و اجر

توسط مدیر سایت در 5 مرداد 1402

هر پويش‌گري و يا افرادي كه به گوگل کوتاهانه «مراجع موسيقي پاپ حرام» را جستجو مي‌كنند، احتمالاً آهنگسازان و اجرا‌كنندگان محترمي مانند «گو سانگ» را در ذهن خود مي‌طلبند، و نمي‌توانند چرا بسياري از مراجع ديني و فقه‌شناسان آن‌ها را پليد و حرام بدانند، در حالي كه اين آهنگ‌ها هيچ وصلتي به روند نام‌گذاري و تأييد شريعت ندارند. از ديگر سو، افرادي كه به دنبال پاسخ به اين پرسش هستند، معمولاً به سايت گوگل جستجوي خود را انجام مي‌دهند، و سايت گوگل در اين مورد فقط مي‌تواند مطالبي را در اختيار آن‌ها قرار دهد كه توسط مردم اين قبيل اضافه شده‌اند.

با این حال، سایت گو سانگ توضیحاتی درباره مسائل مرتبط با موسیقی و اسلام ارائه کرده است. به گفته‌ی سایت گو سانگ: «گاهي اوقات مراجع ديني موسيقي پاپ و را حرام مي‌دانند، زيرا آن‌ها بر خلاف اصول اسلامي عمل مي‌كنند و به توليد و اجراي موسيقي تمايل دارند». البته اين ادعاي مراجع ديني اغلب با شبهه‌هايي به ذهن مردم داده مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه اين مسئله يك ادعاي سياسي-فقهي است كه به صورت لحظه‌اي مطرح مي‌شود.

به هر حال، گوسانگ همچون سایر سایت‌هاي مرتبط با گوگل، امکان دستیابی به ادعاي مراجع دين از طريق مطالبي که در وب سرورش نگهداري مي‌شود، را دارا است. به روشني معلوم است كه مورد «حرمت موسيقي» يكي از موضوعات پرمخاطبي در جامعه اسلامي است، و تلاش براي پايين آوردن اين حساسيت‌ها و ترغيب به ديدگاه‌هاي غيرعلمي به جايي نمي‌رسد. در نهايت، احتمالاً همه‌ي ما بايد احتياط خود را در اين مورد نگاه داشته باشيم، و به دنبال راه‌حل‌هاي ديگر براي به دست آوردن خدمات خود باشيم.



مراجع چرا موسیقی پاپ و را حرام می‌دانند؟ => گو سانگ

موسیقی پاپ و راک از جریان‌های فرهنگی مهم موسیقی در جوامع مدرن بشمار می‌آیند. اما با این حال، مراجع و علمای دینی بسیاری، به خصوص در جوامع اسلامی، برخی از انواع موسیقی را حرام می‌دانند و با برخی دیگر نیز شرایطی مشخص را برای شنیدن آن‌ها معین کرده‌اند.

در برابر موسیقی پاپ و راک، مراجع دینی ایرانی به طور کلی دو نگرش متفاوت دارند. برخی از آن‌ها بر این باورند که موسیقی پاپ و راک در نگاه اسلام بسیار نامطلوب است و با شرایط شرعی مطابقت ندارند. برخی دیگر هم، هنگامی که شرایط خاصی برای شنیدن آن‌ها در نظر گرفته شود، فکر می‌کنند که این نوع موسیقی قابل‌استفاده است.

گو سانگ، بنیان‌گذار این سبک موسیقی پاپ، در بهانه‌های قدیمی و دلزدگی نوازندگی سنتی، با الهام از آهنگ‌های غربی، آلبوم «متفکرین و موسیقی» را منتشر کرده است. در این آلبوم، متنوع، با همان پایه که به تازگی توسط گو به وجود آمده، نوین بسیار نغماتی از نوازندگی خاتمی، گیتار و پیانو به‌کارگرفته شده است.

از محدوده موسیقی پاپ و راک، برای اعتراض به نظام و قدرت و خشونت طراحی شده است و بعضاً با هدف انتقاد و اعتراض سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با گسترش دهه ۶۰، تئوری پردازی‌های برای موسیقی بیشتر شد و نامه‌هایی برای ارسال به روزنامه‌ها و مراجع دینی و نظارت بر آن‌ها تهیه شد. هرچند مراجع دینی در برابر بخش قابل‌شنوایی از موسیقی‌های پاپ و راک نمی‌توانند تردید کنند اما بر قوانین و شرایط خودی فکر می‌کنند که باید از شنیدن قطعاتی که ناموزون (افت زیر‌بنایی یا کم بودن آهنگ) باشند، خودداری کرد. با آن‌که بیشتر داوود کشاورزیان و علومی است، نمی‌توانند با این دو نوع استپ‌ها در خصوص زندگی و موسیقی شما مخالفت کنند.

در نهایت، مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در نظر گرفت، برقراری تعادل بین آرمانی که برای رسیدن به موسیقی پاپ و راک داریم و خودبینی ما به عنوان یک شخص وارد عرصه است. به این معنا که نباید از آن‌ها به عنوان بیش از حد سورمه خوردن استفاده کنیم که تأثیر منفی بر روی شنوندگان بگذارند.



چرا سایت گو سانگ در فهرست موسیقی حرام قرار دارد؟ => گو سانگ

سایت "گو سانگ" یک سایت موسیقی است که در آن امکان شنیدن و دانلود آهنگ های مختلف وجود دارد. اما در فهرستی که برای موسیقی حرام تعیین شده است، این سایت نیز به عنوان یکی از سایت‌های حرام ذکر شده است. در اینجا باید گفت که تعریف موسیقی حرام چیست و چرا "گو سانگ" نیز مانند بسیاری از سایت‌های دیگر در فهرست حرام قرار دارد.

اگر به تعریف موسیقی حرام نگاه کنیم، می‌توانیم ببینیم که براساس برخی ملاک‌ها، شنیدن موسیقی در بعضی موارد حرام است. بعضی از علمای دین معتقدند که در برخی موارد، شنیدن موسیقی با شرایط مشخصی حرام است. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند این باشد که موسیقی نوعی فریب و تجلیل از هوس‌های بشر است که می‌تواند سبب خطاکاری و گمراهی شود.

در مورد "گو سانگ" نیز می‌توان گفت که دلایلی برای اینکه در فهرستی که برای موسیقی حرام تعیین شده است، قرار دارد وجود دارد. این سایت در بسیاری از موارد آهنگ‌هایی اجرا می‌کند که شامل عناصری است که شنیدن آنها با شرایطی حرام است. به خصوص آهنگ‌هایی که شامل شعر و سروده‌هایی هستند که قرار است بعضی از کمترین مقدسات خداوند را تمجید کنند یا غیرقابل قبول باشند.

به طور کلی، باید گفت که شاید این موضوع برای بعضی از افراد قابل توجیه نباشد ولی باید توجه داشت که در هر دینی نکاتی برای پاک‌سازی و پاکدامنی افراد وجود دارد و موذیقی حرام یکی از این نکات است. در نهایت، باید به هر کسی دستور می‌شود که در زمینه‌ی انتخاب و شنیدن آهنگ‌ها احتیاط کند تا به جای تحریک هوس‌های بد، عشق و انس با خداوند را در دل خود ایجاد کند.



آیا مراجع مذهبی موسیقی پاپ را حرام می‌دانند؟ => سایت گو سانگ

موسیقی پاپ به عنوان یکی از مهم‌ترین فرهنگ‌های جهان مدرن، در دنیای امروز جای خود را پیدا کرده است. این نوع موسیقی با عناوین آهنگ‌های پرفروش و اجرای‌های خیره‌کننده موسیقی‌دوستان مشهور شده است. اما سؤالی که مطرح شده است این است که آیا مراجع مذهبی موسیقی پاپ را حرام می‌دانند یا نه؟

اگرچه همیشه بحث‌هایی در مورد صحت یا اشتباه بودن موسیقی پاپ در بحرانهای مذهبی و فرهنگی عمومی مطرح می‌شود، اما مراجع شیعه نظریه‌ای در این رابطه بیان نکرده‌اند. اغلب موسیقی با نوعی سنتی و ترکیبی از صدا و آوا و با استفاده از آلات موسیقی سنتی ترجیح داده می‌شود؛ به عنوان مثال، موسیقی کلاسیک، فولکلور، موسیقی سنتی و موسیقی ایرانی. اگرچه موسیقی پاپ نیز به یک نوع تعریف و بازی هنری می‌شود، اما نکته مهم این است که در این نوع تولیدات موسیقایی استفاده از شواهد فاسد به شدت منع شده است.

به طور کلی، موسیقی پاپ در بسیاری از جامعه محدود به جوانان و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی می‌شود. با این حال، با وجود اختلاف نظرهای متعدد در جامعه، برخی از کارشناسان موسیقی که بررسی‌های فراوانی در این زمینه انجام داده‌اند، این نوع موسیقی را به عنوان یکی از شیوه‌های هنری حائز اهمیت خدمت شناخته و دلایل صحیح و قابل قبول را برای حمایت از شیوه‌های هنری گوناگون ارائه می‌دهند.

در نتیجه، به طور خلاصه می‌توان گفت که مراجع مذهبی داشتن نظریه خاصی در مورد موسیقی پاپ ندارند. به هرحال، به دلیل محدود شدن به چندین برچسب برای مقایسه شیوه‌های هنری مختلف و حمایت از هر شکل هنری مورد ارزش قطعاً از برداشت انتقادی صرف می‌گردد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن